Ondertunneling te duur; aangepast ontwerp voor stationsomgeving

Hegelsom Algemeen 14 december 2022

Het college van B&W van Horst aan de Maas kiest voor een aangepast ontwerp, zonder tunnel, voor de Stationsomgeving Horst-Sevenum. Het college stelt de raad voor om de voorkeur uit te spreken voor dit aangepaste ontwerp. 

Het eerder vastgestelde ontwerp, met tunnel, kost namelijk miljoenen meer dan oorspronkelijk begroot. Dit komt onder andere door het hoge grondwaterpeil, de bodemopbouw ter hoogte van de geplande tunnel en de fors gestegen bouwkosten. Voor het aangepast ontwerp, zonder tunnel, is geen extra krediet nodig en is nagenoeg even veilig. Als de raad de voorkeur uitspreekt voor het aangepast ontwerp beschikt Horst aan de Maas sneller over een veilige en aantrekkelijke stationsomgeving.

Nieuw ontwerp zorgt eerder voor veiligere situatie en betere doorstroming

Nadat het bestemmingsplan in maart is vastgesteld, zijn er vervolgonderzoeken uitgevoerd om tot uitvoering over te kunnen gaan. Hieruit blijkt dat de tunnel niet uitgevoerd kan worden zoals oorspronkelijk was berekend. Dit zorgt voor extra kosten die ook nog eens oplopen vanwege de langere looptijd. Samen met de fors gestegen bouwkosten loopt het extra benodigde budget voor het ontwerp met de tunnel daardoor op tot 8,3 miljoen euro.  

"De beperkte meerwaarde van de tunnel ten opzichte van een veilige rotonde-variant is door het grote miljoenenverschil niet verdedigbaar", aldus wethouder Thijs Kuipers (D66-GroenLinks). "Wanneer er gekozen wordt voor het aangepaste ontwerp is geen extra krediet nodig. Daarbij is de verkeershinder tijdens de werkzaamheden van kortere duur. Maar belangrijker nog, Horst-Sevenum heeft dan eerder een veilig én aantrekkelijke stationsomgeving met een betere doorstroming van het verkeer."

Oversteekplaats voor fietsers en voetgangers

Ook met het nieuwe ontwerp voldoet de gemeente Horst aan de Maas  aan de afspraken met het Ministerie van Infra en Waterstructuur om de veiligheid en doorstroming bij de spoorwegovergang Stationsstraat Hegelsom te verbeteren. En daarbij een totale opwaardering van stationsomgeving Horst- Sevenum te realiseren.  

Het nieuwe ontwerp houdt in dat het kruispunt Stationsstraat-Spoorweg wordt vervangen door een rotonde ter hoogte van Het Loopcentrum. In plaats van een tunnel onder de rotonde voor (brom)fietsers en voetgangers komen er veilige oversteekplaatsen nabij de rotonde. Net zoals in het eerdere ontwerp worden de bushaltes aan de Stationsstraat verplaatst naar een nieuw busplein dichtbij het perron. Het station en het nieuwe busplein zijn makkelijk te bereiken via de nieuwe rotonde.  

De raad geeft in de raadsvergadering van 31 januari 2023 aan of hun voorkeur ook naar het aangepast ontwerp uitgaat.

nieuw ontwerp stationsomgeving.jpg